Månedens bøker

  1. Strategiboken
    Strategiboken
    Erik Wilberg

    Avbestillingsfrist: 25. januar

    Alt du behøver å vite for ledere og styremedlemmer

     

    Denne strategiboken er skrevet for ledere og styremedlemmer. Den er litt annerledes enn andre strategibøker ved at den legger større vekt på å forstå omgivelsene, og dennes innflytelse på strategi­valgene. Og i tillegg gir den en praktisk innføring i mange strategiske begreper.

    Boken tar for seg en femtrinns modell for strategisk planlegging, og legger stor vekt på analyse av omgivelsesfaktorer. Her finnes en rekke analysemodeller. Den belyser også hvordan man kan identifisere og håndtere risiko.

     

    Forfatteren ser på hvordan man setter sammen en analyse, og bruker fire ulike verdiskapningsmodeller for å kunne tenke litt annerledes enn den klassiske verdikjeden. Det finnes nemlig tre andre modeller. Og det legges også vekt på hvordan strategiske prosesser kan gjennomføres i praksis. Strategi medfører i all hovedsak endringer, og boken tar for seg forhold rundt dette.

     

    En rekke eksempler brukes, mange av dem fra forfatterens lange praksis og interesse for mediebedrifter – men som også er allmenngyldige. Blant annet viser den forskjellen på trendfremskrivninger og scenarioer. Det er også en rekke tabeller, sjekklister og figurer som skal stimulere leserens strategiske og kanskje også kritiske tankegang. Boken egner seg godt som litteratur for ledere på alle nivåer, og for styremedlemmer – enten nye eller erfarne.  Den er holdt i et lettlest språk og kan leses både i sin helhet og som oppslagsverk.

     

    Erik Wilberg (f.1951) er utdannet ved Handelsakademiet og senere en MBA (mastergrad) og DBA (doktorgrad) ved Henley Business School i England. Han har en lang karriere innen medievirksomheter bak seg, og har jobbet som leder og senere som konsulent i eget firma i mer enn 25 år, med oppdrag rundt om i Norden. Siden 2005 har han vært tilknyttet BI som førsteamanuensis (Associate Professor) og senere som dosent (Teaching Professor) med hovedvekt på undervisning i strategi og ledelse. Han har også gjesteforelest ved universiteter i Sverige og Danmark. Han er nå fra 2020 dosent emeritus.

     

    Erik har vært mye benyttet som mediekommentator i aviser, radio og TV.

    Special Price kr 486,00 Spar kr 163,00 ( veil. pris kr 649,00 )
    ISBN:
    9788271464226
    Forfatter:
    Erik Wilberg
    Forlag:
    Hegnar Media
    Språk:
    Bokmål
    Utgivelseår:
    2022
  2. Knuste Vinduer i næringslivet
    Knuste Vinduer i næringslivet
    Michael Levine

    Avbestillingsfrist: 25. januar

    Den grensesprengende teorien om knuste vinduer: 

    Hvorfor de minste tiltakene ofte gir de største gevinstene

     

    Av og til, vanligvis med flere års mellomrom, kommer det en bok som inneholder innsikt som er så gjennomtrengende og slagkraftig – og samtidig så grunnleggende, beviselig sannferdig – at den umiddelbart snur opp-ned på hvordan vi tenker og driver våre virksomheter ...

    Dette viktige, banebrytende verket av Michael Levine beviser at bedrifter får trøbbel når de ignorerer de små problemene. Hvis et vindu i et bygg blir knust og ikke reparert, vil snart alle vinduene bli knust og gi et inntrykk av kaos og anarki. Det samme prinsippet gjelder i næringslivet. Oppmerksomhet rundt detaljer er et tegn på bedriftens kompetanse – og på at den bryr seg om kundene.

    Knuste vinduer – sammen med flassende maling, slitte tepper og skitne toaletter – signaliserer at bedriften ikke bryr seg. Gjennom rikelig med eksempler fra den virkelige verden, alt fra JetBlues beslutning om å gi passasjerene det de virkelig ønsker til Googles kundeorienterte strategi for å skille seg ut i mengden av søkemotorer på internett, viser Levine hvordan konstant årvåkenhet for de små detaljene kan være suksess eller fiasko for en bedrift eller en merkevare.

    Med praktiske tips og råd for alle typer virksomheter kommer denne overbevisende, banebrytende boken om ledelsesteori til å gi utallige selskaper et forsprang foran konkurrentene.

     

    «Inspirert, virkningsfull og viktig ... et riktig forretningsbudskap for vår tid.»

    – Dr. Stephen R. Covey, forfatteren bak The 7 Habits of Highly Effective People og The 8th habit: From effectiveness to greatness

     

    «Levine viser, gjennom effektiv bruk av et språklig bilde, at ‘de verste knuste vinduene er mennesker.’»

    – New York Times

     

     

    Michael Levine (født 1956) er en amerikansk forfatter og PR-ekspert. Han har skrevet flere bøker om PR, deriblant Guerilla P.R. Han har representert 58 Oscar-vinnere, 34 Grammy-vinnere og 43 forfattere på New York Times’ bestselgerliste, deriblant Michael Jackson, Barbra Streisand og George Carlin.

     

    Levine har skrevet for Variety, Forbes, New York Times, USA Today og Fox News. Han er i forskjellige publikasjoner blitt omtalt som «underholdnings-PRens Michael Jordan».

     

     

    Special Price kr 448,00 Spar kr 150,00 ( veil. pris kr 598,00 )
    ISBN:
    9788271464189
    Forfatter:
    Michael Levine
    Forlag:
    Hegnar Media
    Språk:
    Bokmål
    Utgivelseår:
    2022
Mobile No. Without Country Code i.e 9898989898
Do you have an Account?
Enter One Time Password
One Time Password (OTP) has been sent to your mobile,please enter the same here to login.
Do you have an Account?
Mobile No. Without Country Code i.e 9898989898
Enter One Time Password
One Time Password (OTP) has been sent to your mobile,please enter the same here to login.
Hegnar Media Bokklubb © 2019