Månedens bøker

  1. Lederskap i høy sjø
    Lederskap i høy sjø
    Jørgen M.B Grønneberg

    Avbestillingsfrist: 25. Mars

    I møte med utfordringer – vil du bli styrt eller vil du selv styre; bli et offer for omstendigheter eller være en som griper muligheter? 

    Som alle andre med lederansvar blir også du utsatt for uventede hendelser, positive som negative. I privat sektor kan negative hendelser variere fra brottsjø til tsunami med forlis som utfall, for å bruke maritime metaforer. Fakta understøtter dette: Gjennomsnittlig levetid for firmaer på Standard & Poor’s’ 500-liste var 81 år i 1958; i dag mindre enn 18 år (Kilde: McKinsey desember 2020.) 26,5% av norske bedrifter som ble etablert i 2015, eksisterte fem år etter. (Kilde: SSB.)

    Ledere i offentlig sektor tror de lever i en beskyttet verden. 5. november 2024 vil gå inn i historiebøkene som den datoen da dette vernet ble revet ned. Dette var datoen da Donald Trump ble valgt til ny president i USA. Han vil bruke Elon Musk, verdens rikeste mann, til å lede et departement for effektivisering av offentlig sektor «for å plukke fra hverandre byråkrati, kutte overflødige reguleringer, skjære bort sløsing av penger og omstrukturere føderale etater». Tre fjerdedeler av føderale ansatte vil gå på hodet ut, er det hevdet. 

    Lederskap i høy sjø påpeker utfordringene ledere i alle sektorer vil bli eksponert for, og gir relevante verktøy for å velge riktig «kurs og fart» i forhold til disse utfordringene.

    Forfatteren konkluderer slik: Gitt ledelsesverktøy som står seg i forhold til utfordringene, vil de fleste ledere fortsatt være i stand til å levere på forventning. Dette gjelder også for å motstå monsterbølger, gitt de varsles i tide.

    Jørgen M.B. Grønneberg har vært eier og leder av ledende selskap innen markedsforskning og strategisk lederskap  i Skandinavia. Han har selv vært Senior Strategy Advisor i en årrekke for flere konsernledere innen energi, finans, maritimt og IKT og for nordiske myndigheter. Han har også ledet offentlige utvalg knyttet til omstilling i maritim sektor og i tekstilindustrien. Han er nå Managing Partner i CoolOff Capital Partners AS som planlegger investeringer med kraft­selskaper i produksjon av ny ren kraft.

    Andre bøker av Jørgen M.B. Grønneberg: Strategisk ledelse, hvis ansvaret er ditt (Hegnar Media 2012). På Kolofon Forlag: Hvem kan løse klimakrisen (2020), Det grønne sporet (2022) og Fra Kaos til Kosmos, dikt og ytringer (2023).

    kr 598,00
    ISBN:
    9788271464486
    Forfatter:
    Jørgen M.B Grønneberg
    Forlag:
    Hegnar Media
    Språk:
    Bokmål
    Utgivelseår:
    2025
  2. Oppmerksomhetsledelse
    Oppmerksomhetsledelse
    Fred-Ragnar Skau-Nilsen

    – en bok om mestring, mening og 
    tilstedeværende mennesker

    Avbestillingsfrist: 25. Mars

     

    I en verden hvor alt er i bevegelse, der informasjonsoverflod og hyppige distraksjoner
    preger arbeidsdagen, er én lederferdighet viktigere enn noen gang: evnen til å lede egen og andres oppmerksomhet.

    Og når digitale verktøy og kunstig intelligens stadig blir i stand til å utføre flere oppgaver,
    trenger vi å styrke de ferdighetene som teknologien ikke har: evnen til oppmerksomt
    nærvær, langsom tenkning og bygging av sterke relasjoner.

     

    Boken lærer deg å håndtere menneskers oppmerksomhet som en sårbar og verdifull
    ressurs på jobben, og hvordan du kan bruke tilstedeværende ledelse til å bygge
    kunnskap, mestring og mental flyt. Gode ledere er oppmerksomme på oppmerksomhet.

     

    Fred-Ragnar Skau-Nilsen er teknologiekspert, bedriftspedagog og fore-dragsholder. Han har jobbet som konsulent, prosjektleder og personalutvikler i mange år, blant annet i Glasspaper, NHO, Microsoft og Bærum kommune.

    Nå er han seniorkonsulent i Sopra Steria.

     

    I 2022 ga han ut diktsamlingen 
    Kollaps (Lyrikkforlaget).

    kr 598,00
    ISBN:
    9788271464493
    Forfatter:
    Fred-Ragnar Skau-Nilsen
    Forlag:
    Hegnar Media
    Språk:
    Bokmål
    Utgivelseår:
    2025
  3. Knuste Vinduer i næringslivet
    Knuste Vinduer i næringslivet
    Michael Levine

    Månedens bonusbok

    Avbestillingsfrist: 25. mars

    Den grensesprengende teorien om knuste vinduer: 

    Hvorfor de minste tiltakene ofte gir de største gevinstene

     

    Av og til, vanligvis med flere års mellomrom, kommer det en bok som inneholder innsikt som er så gjennomtrengende og slagkraftig – og samtidig så grunnleggende, beviselig sannferdig – at den umiddelbart snur opp-ned på hvordan vi tenker og driver våre virksomheter ...

    Dette viktige, banebrytende verket av Michael Levine beviser at bedrifter får trøbbel når de ignorerer de små problemene. Hvis et vindu i et bygg blir knust og ikke reparert, vil snart alle vinduene bli knust og gi et inntrykk av kaos og anarki. Det samme prinsippet gjelder i næringslivet. Oppmerksomhet rundt detaljer er et tegn på bedriftens kompetanse – og på at den bryr seg om kundene.

    Knuste vinduer – sammen med flassende maling, slitte tepper og skitne toaletter – signaliserer at bedriften ikke bryr seg. Gjennom rikelig med eksempler fra den virkelige verden, alt fra JetBlues beslutning om å gi passasjerene det de virkelig ønsker til Googles kundeorienterte strategi for å skille seg ut i mengden av søkemotorer på internett, viser Levine hvordan konstant årvåkenhet for de små detaljene kan være suksess eller fiasko for en bedrift eller en merkevare.

    Med praktiske tips og råd for alle typer virksomheter kommer denne overbevisende, banebrytende boken om ledelsesteori til å gi utallige selskaper et forsprang foran konkurrentene.

     

    «Inspirert, virkningsfull og viktig ... et riktig forretningsbudskap for vår tid.»

    – Dr. Stephen R. Covey, forfatteren bak The 7 Habits of Highly Effective People og The 8th habit: From effectiveness to greatness

     

    «Levine viser, gjennom effektiv bruk av et språklig bilde, at ‘de verste knuste vinduene er mennesker.’»

    – New York Times

     

     

    Michael Levine (født 1956) er en amerikansk forfatter og PR-ekspert. Han har skrevet flere bøker om PR, deriblant Guerilla P.R. Han har representert 58 Oscar-vinnere, 34 Grammy-vinnere og 43 forfattere på New York Times’ bestselgerliste, deriblant Michael Jackson, Barbra Streisand og George Carlin.

     

    Levine har skrevet for Variety, Forbes, New York Times, USA Today og Fox News. Han er i forskjellige publikasjoner blitt omtalt som «underholdnings-PRens Michael Jordan».

     

     

    Special Price kr 298,00 Spar kr 300,00 ( veil. pris kr 598,00 )
    ISBN:
    9788271464189
    Forfatter:
    Michael Levine
    Forlag:
    Hegnar Media
    Språk:
    Bokmål
    Utgivelseår:
    2023
Finansavisen Bokklubb © 2019