Månedens bøker

  1. Slik timer du markedet
    Slik timer du markedet
    Thomas Hilmersen

    Avbestillingsfrist 7. oktober.

    50 SIGNALER som har vist seg å fungere
     
    Ved simpelthen å være ute av markedet i de to verste årene i perioden fra 1997 til 2018 ville du ha økt din samlede børsavkastning fra 519 til 1.851 prosent. Å unngå store børsfall er kritisk. Denne boken viser deg hvilke indikatorer som historisk har fungert som gode kjøps- og salgssignaler for det norske aksjemarke-det generelt, samt hvordan de ulike sektorene på Oslo Børs har gjort det.
     
    Du vil blant annet lære om:

    • hvor mye Norges Bank kan heve styringsrenten uten å utløse børsfall
    • hvorfor rentekurven gir nyttig informasjon om næringslivets fremtidige inntjening
    • mange økonomiske indikatorers optimale nivåer for aksjeinvestorer
    • populære verktøy for teknisk analyse som gir motsatt resultat av det man skulle vente
    • hvorfor tradisjonelle P/E-multipler ikke er de beste for å time aksjekjøp
      og -salg
    • lite brukte forholdstall som har gitt svært nyttige signaler over lengre tidsperioder
    • hvordan du kan måle stemningen blant investorene og vurdere når
      frykten eller grådigheten i markedet er for ekstrem
    • hvordan du bruker timing-indikatorene til å allokere kapital og oppnå meravkastning over tid.

    For deg som ikke er fornøyd med å la børsenes dramatiske svingninger avgjøre din finansielle fremtid, er Slik timer du markedet en uunnværlig informasjons-kilde. Med denne boken slipper du å gjette eller stole på «ekspertenes» ofte motstridende markedssyn. Du kan i stedet allokere din kapital og endre din risikoeksponering, basert på hva som har fungert i de seneste tiårene.
     
    Thomas Hilmersen har siden 2007 jobbet som journalist for Finansavisen.

    Hans arbeids-erfaring omfatter flere år som corporate finance-medarbeider i det globale megler-huset Merrill Lynch i New York og London, samt i KPMGs Oslo-kontor.
     
    Thomas Hilmersen er utdannet ved Loyola Marymount University i Los Angeles (BBA) og Columbia Business School (MBA) i New York. Han har bodd i Norge, Sverige, England, USA, Mexico, Colombia og Bulgaria.
     
    Andre bøker av Thomas Hilmersen:
    Økonomiske indikatorer, Ditt Paradis i utlandet, Valutahandel på 123 og Kontrære investeringer

    Special Price kr 486,00 Spar kr 163,00 ( veil. pris kr 649,00 )
    ISBN:
    978-82-7146-369-4
    Forfatter:
    Thomas Hilmersen
    Forlag:
    Hegnar
    Språk:
    Norsk
    Utgivelseår:
    2019
  2. Endringskoden
    Endringskoden
    Jon Ivar Johansen

    Avbestillingsfrist 7. oktober.

    Evidence-basert Endring

    Knekker du endringskoden kan du lære å mestre det du vil

    Medforfattere:
    Anders Mørk, Tor-Ivar Pettersen, Kenneth Opsahl, Erik Møller, Kristoffer Omdal og Ketil S. Jansen

    Forfatter av bestselgeren Mestringskoden
     – solgt i 20.000 eksemplarer

    Ville du sagt ja til en operasjon hvis sannsynligheten for at den ble mislykket var 70 %? Ville du sagt ja til å delta på en ledertrening hvis sannsynligheten for at den ikke ville gi noen effekt for deg var 70 %? Jeg tror ikke du ville det.

    Flere studier, som omtales i boken, viser at 50–90 % av de ulike endringsinitiativer enten de tilbys privat eller på jobb, ikke kan dokumentere objektive effekter.

    Skal du lykkes med endringer, er det første spørsmål du bør stille deg: «Hvordan kan du bevise objektivt at de endringer du har tenkt å iverksette virker?».

    Endringskoden forklarer hvorfor 50–90 % mislykkes med endringer, hva som beviselig virker, og gir flere konkrete og dokumenterte eksempler.

    «Endringskoden er kanskje den beste bok jeg har lest om adferdsendringer. Den gir konkrete løsninger på hva som skal til for å lykkes. Å lede basert på adferdsøkonomiske prinsipper er en transformasjon i ledelsesfilosofi. Boken anbefales på det varmeste».
    Erik Sandøy. Tidligere adm. dir. Aleris Omsorg. 1500 ansatte i Norden

    «Jon Ivar skriver med et brennende engasjement og viser oss hvordan store endringer er mulig for folk flest. Tuftet på adferdsøkonomiens teori får vi konkrete eksempler på hva som skal til for å lære noe helt nytt og hvordan vi kan skape varig endring av adferd.»
    Torstein Harildstad. CEO i Creuna, tidligere bl.a. adm. dir. Software Innovation og ulike lederroller i Microsoft.

    Disse medforfatterne har vært aktive bidragsytere til boken i form av å lese, gi kritikk og komme med konkrete ideer til forbedringer i hele skriveprosessen. Deres erfaring med å jobbe sammen med kunder over tid for å kunne bevise effekter har vært avgjørende for utviklingen av boken.

    Jon Ivar Johansen har i over 35 år jobbet med adferdsendringer og endringsprosesser, og er av mange ansett som en av Norges ledende adferdsvitere. Han har hatt flere lederstillinger, blant annet som utviklingsdirektør i SAS da Janne Carlzon «rev pyramidene». Jon Ivar var med fra starten i å utvikle NERO Alpinklubb, som bl.a. sportslig leder, har bidratt som rådgiver i et utall store endringsprosesser og vært gründer av tre IT-virksomheter. Gjennom alle årene som leder, trener og rådgiver har han erfart og lykkes med mye, men også opplevd mange nederlag og mye motgang underveis, som å bli tatt til fange i krig, sparket fra et av selskapene han startet, ha fått refusert bøker flere ganger og svake karakterer på videregående. Det som kanskje mer enn noe annet kjennetegner Jon Ivar, er hans faglige nysgjerrighet for å lære og evne til aldri å gi opp før han forstår.

    Jon Ivar Johansen er utdannet ved Hærens Krigsskole (KS) og Bedriftsøkonomisk Institutt (BI). Han er nå i gang med sitt fjerde IT-selskap sammen med sin kone Astrid, som hoppet av som revisjonsdirektør i EVRY for å bli gründer.

    Den overordnede målsetting med å skrive Endringskoden er å dokumentere løsninger som beviselig virker for endring av adferd og øke mestringsevnen.

    Målgruppen er alle som jobber med endringsprosesser for å øke mestringsevnen og utvikle høyere prestasjoner i arbeidslivet, privat, idrett og skole.

    Anders Mørk: Har mer enn 20 års erfaring som konsulent innen salgsutvikling og trening på fagområdene salgsledelse og salg. Han er tidligere selger og salgssjef i selskaper som TNT Express, Merkantildata og Diners Club.


    Erik Møller: Har i over 30 år trent enkeltindivider og ledere i mental styrke og «mindfulness» og regnes som en av de fremste i Norge på dette. Har de siste årene mer og mer dreid fokus til i tillegg å jobbe med større endringsprosesser.

    Kenneth Opsahl: Har lang erfaring som leder fra blant annet Telenor, Randstad og Adecco Norge. Han har jobbet som selvstendig konsulent i flere år med spesialitet innen utvikling av salg, ledelse og service.

    Kristoffer Omdal: Har mer enn 30 års erfaring som selvstendig konsulent i salg og lederutvikling. Jobbet med kunder som Equinor, SparKjøp, Oceaneering, Aker Solutions, SpareBank 1, Telenor, Siemens, samt gjesteforeleser ved universiteter og høyskoler.

    Ketil S. Jansen: Har lang operativ erfaring fra bank/finans, IT-, retail- og luftfartsbransjen, både som adm. dir., salgssjef, prosjektledelse og utviklingsarbeid. Har de senere år drevet som selvstendig konsulent og spesialisert seg på salg, service og lederutvikling.

    Tor Ivar Pettersen: Har mer enn 20 års erfaring innen salgsledelse, daglig ledelse og styrearbeid i norske og utenlandske selskaper. Har de siste årene jobbet som konsulent med utvikling av ledergrupper og ledere som hovedfokus, samt rekruttering av ledere.

    Special Price kr 448,00 Spar kr 150,00 ( veil. pris kr 598,00 )
    ISBN:
    978-82-7146-368-7
    Forfatter:
    Jon Ivar Johansen
    Forlag:
    Hegnar
    Språk:
    Norsk
    Utgivelseår:
    2019
Hegnar Media Bokklubb © 2019