Månedens bøker

  1. På finanskrisens slagmark
    På finanskrisens slagmark
    Svein Harald Øygard

    Finanskriser oppstår og spiller seg ut, igjen og igjen. Det er viktig å forstå deres årsak og hvordan de kan forutsees.

    Islands krise var blant de dypeste. Penger fra verdens finanssentre hadde skylt inn over øya. Nå trakk vannet seg tilbake. I andre land ble finansakrobatenes adferd holdt hemmelig. På Island kom alt ellers skjult til syne. Island tok en annen vei enn andre, dels av tvang og dels av egen vilje. En vei som viste seg å være den raskeste tilbake.

    Svein Harald Øygard ble innkalt som midlertidig sentralbanksjef etter at alt hadde kollapset, som en av en håndfull «utlendinger» som noen gang har ledet et annet lands pengevesen. En lov fra 1262 måtte endres. Han kunne nå se alt fra innsiden, og oppleve penge- og verdensmaktenes spill.

    Svein Harald var statssekretær da Norge hadde sin krise. Han har jobbet med makroøkonomi i ti år og i næringslivet i 25 år, med erfaringer fra et 30-talls land. Boken inkluderer erfaringene herfra, funn fra 90 intervjuer samt sammenligninger med andre lands kriser.

    Makrosjokk har i perioder vært viktigere for investorer enn enkeltsektorenes og enkeltselskapenes utsikter og resultater. Med boken i hånd vil en investor vite hvilke indikatorer som bør følges, generelt og nå. Når det er tid for å selge, sitte stille eller å kjøpe, især i dypet av en krise.

    Etterordet, skrevet i samarbeid med Harald Magnus Andreassen, Peter Hermanrud og Pål Ringholm, summerer opp dagens situasjon i Norge og internasjonalt, hva vi har lært om kriser, og hva investorer bør lære av og vokte seg for.

    – En viktig bok om alt som skjedde. Øygard skriver prosa som er så klar og økonomisk som i en islandsk saga, og historien han forteller er ikke mindre dramatisk.

    – Eva Joly, rådgiver til den islandske spesialetterforskeren


    – Svein Haralds fortelling er utrolig drivende (ikke tørr økonomi!), krydret med skarpe observasjoner og usedvanlig presise sarkasmer. Det er rett og slett morsom lesning. Og selvsagt viktig. Og med mye å lære!

    – Harald Magnus Andreassen, sjeføkonom Sparebank 1 Markets

    Special Price kr 598,00 Spar kr 200,00 ( veil. pris kr 798,00 )
    ISBN:
    9788271463656
    Forfatter:
    Svein Harald Øygard
    Forlag:
    Hegnar Media
    Språk:
    Bokmål
    Utgivelseår:
    2019
  2. Kommunikasjon på 1-2-3
    Kommunikasjon på 1-2-3
    Morten J. Mellbye

    Gode kommunikasjonsferdigheter er avgjørende for å lykkes både på jobb og i næringslivet. Denne boken gir deg en introduksjon til kommunikasjonsfagets hemmeligheter. Den største faktoren for å lykkes er hardt og strukturert arbeid. Det er kanskje ingen overraskelse, men hvis du også kjenner til hvilke verktøy du kan bruke og hvordan, får du en kortere vei til mål. 

    Kommunikasjon på 1 2 3 gir deg en enkel tilnærming til kommunikasjonsfaget. Det er ingen krav til forkunnskaper. Når du har lest boken, skal du sitte igjen med en god og overordnet forståelse av hvordan du kan bruke kommunikasjon som et strategisk og operativt verktøy. 

    I denne boken får du råd og oppskrifter på hvordan du kan skape verdier når du skal arbeide med kommunikasjon i en virksomhet eller organisasjon. Tipsene kan også brukes på et personlig nivå. 

    Boken starter på et grunnleggende nivå med å presentere

    • Strategisk rammeverk – hvorfor og hvordan skal vi jobbe med kommunikasjon
    • Kommunikasjonsplanen – vi går operativt til verks med en strukturert plan.


    Og fortsetter med gode råd om hvordan du kan

    • gå metodisk frem for å bygge et case
    • bruke historiefortelling for å påvirke
    • forankre strategi og bygge kultur med internkommunikasjon
    • forholde deg til omverdenen og journalister med eksternkommunikasjon
    • kommunisere med investorer når du skal hente penger til en bedrift
    • bruke kommunikasjon i markedsføringen
    • bruke sosiale medier til å nå målgruppene dine.


    Du er avhengig av god kommunikasjon for å lykkes både på jobb og privat. Kommunikasjon på 1 2 3 gir deg både verktøy og oppskriften på hvordan du kan lykkes.

    Presentasjon av Morten J. Mellbye
    Morten J. Mellbye er en selvstendig kommunikasjonsrådgiver som hjelper selskaper og organisasjoner med å skape og synliggjøre verdier. Han bidrar med å utvikle kommunikasjonsstrategier og løser operative kommunikasjonsoppgaver. Han har egne kurs i medietrening og blir også brukt som talsmann.

    Mellbye har over 25 års erfaring som journalist og kommunikasjonsrådgiver fra lederstillinger i medier, bank og finans. Han er utdannet cand. merc. fra Handelshøjskolen i København og autorisert finansanalytiker fra Norges Handelshøyskole.

    Special Price kr 419,00 Spar kr 140,00 ( veil. pris kr 559,00 )
    ISBN:
    978827146366-3
    Forfatter:
    Morten J. Mellbye
    Forlag:
    Hegnar Media
    Språk:
    Bokmål
    Utgivelseår:
    2019
Hegnar Media Bokklubb © 2019