Månedens bøker

Prosjektguiden – for nye og erfarne prosjektledere

Prosjektguiden – for nye og erfarne prosjektledere

Denne boken gjør deg til en bedre prosjektleder!

Avbestillingsfrist: 20. mars
Prosjekt er etter hvert blitt en utbredt arbeidsform både innen privat, offentlig og frivillig sektor. 
 
I denne boken får du anvisninger og råd om hvordan du skal gripe saken an når du er blitt prosjektleder. Det gjelder det helt grunnleggende som 
  • å formulere konsise mål som letter oppfølging og ledelse 
  • å organisere prosjektet slik at oppgaver og ansvar er presist plassert 
  • å beregne lønnsomheten, enten den er av økonomisk eller mer kvalitativ art Et gjennomgående eksempel viser tydelig hvordan teori omsettes til god praksis. 

Og du får et vell av gode råd for å gå mer i dybden, som å lage en 
  • risikoanalyse for å komme problemene i forkjøpet 
  • interessentanalyse for å håndtere både med- og motspillere på en konstruktiv måte 
  • gevinstrealiseringsplan for virkelig å hente ut de planlagte nytteverdiene

Boken er også særdeles anvendelig for prosjekteiere som skal være prosjekt-ledernes beste støttespiller gjennom prosessen.


Arild Stavne er universitetsutdannet økonom, og har alltid vært orientert mot prosjekt som arbeidsform i egenskap av 
  • prosjektleder og rådgiver i utviklings-prosjekter: organisasjonsutvikling, systemutvikling, produktutvikling 
  • kursholder, lærer for bachelor-, master- og ph.d.-studenter 
  • forfatter, metodeutvikler og system-utvikler i prosjektfaglige emner.

Han er sertifisert prosjektleder, og har utviklet kompetansegivende kurs i prosjektledelse og porteføljestyring i samarbeid med høgskolene i Østfold og Ålesund, og Norges miljø- og bio-viten-skapelige universitet (NMBU).

Medlemspris: 448,-

Spar: 150,- (veil. pris 598,-)

ISBN: 9788271463625

Forfatter:Arild Stavne

Forlag:Hegnar Media

Språk:Norsk

Utgivelseår:2019


Ikonisk

Ikonisk

Hvordan skape en god sirkel av suksess

Avbestillingsfrist: 20. mars
Denne boken inneholder ikke en oppskrift på umiddelbar suksess, men strategiske ideer om hvordan man kan bygge en ikonisk organisasjon. Den tar utgangspunkt i tre ikoniske organisasjoner: Royal Concertgebouw Orchestra, restauranten elBulli og rugby-laget All Blacks. Hva har disse organisasjonene felles? Alle tre er ikoniske organisasjoner som raskt ble de beundrede lederne på sitt felt, og var det lenger enn noen trodde var mulig. Det store flertallet organisasjoner kommer aldri dit. Det gjør bare noen få utvalgte, og når de gjør det, blir de der i flere tiår, et århundre eller mer. Det tvinger frem spørsmålet Hvorfor? og Hvordan får de det til?

Slike ikoniske organisasjoner skaper en god sirkel av varig suksess. En sirkel som er vanskelig å sette i gang, men som er svært robust når den først er etablert. Den gjør at de kan tiltrekke seg de spesielle talentene, gjør teamet til mye mer enn summen av delene, og driver det fremover med sterke ambisjoner og lidenskap over tid – nesten i uendelighet.

Royal Concertgebouw Orchestra, pianoprodusenten Steinway & Sons, Johns Hopkins University Hospital, olje- og gasselskapet Shell og andre ikoniske organisasjoner bidrar med erfaringer om hvordan de satte i gang og opprettholdt sin gode sirkel av suksess. Historiene deres avslører de ofte kontraintuitive faktorene bak deres hundreårige suksess. De personlige vitnesbyrdene til folkene deres forteller enda mer. Det er fra disse sistnevnte at vi lærer hvordan ikoniske organisasjoner institusjonaliserer lidenskap uten å ta livet av den.

Xavier Bekaerter en av grunnleggerne av det unge strategisk konsulent-firmaet Benthurst & Co. Etter å ha arbeidet i bransjen i Belgia og Tyskland var han konsulent i A.T. Kearney og senere i Bain & Company.

Gillis Jonk er strategisk konsulent med en lidenskap for innovativ forretningsvirksomhet. Etter å ha begynt som gruveingeniør på oljeplattformer var han strategisk konsulent for Benthurst & Co og A.T. Kearney, og strategisk rådgiver for oppstartsbedrifter. Han var med på å skrive Rebuilding the Corporate Genome (Wiley, 2002) og The Future of Strategy (McGraw-Hill, 2014).

Jan Raes er musiker og daglig leder for Royal Concertgebouw Orchestra. Tidligere har han ledet flere andre kulturinstitusjoner i Belgia og Nederland, deriblant Royal Flemish Orchestra, Rotterdam Philharmonic Orchestra og Gergiev Festival.

Phebo Wibbens skriver doktoravhandling om strategi på Wharton School ved University of Pennsylvania. Han var i åtte år ansatt i konsulentfirmaet Bain & Company, de fire siste årene som leder av research-teamet til boken Repeatability (HBR Press, 2012).

Medlemspris: 373,-

Spar: 125,- (veil. pris 498,-)

ISBN: 9788271463632

Forfatter:Xavier Bekaert, Gillis Jonk, Jan Raes og Phebo Wibbens

Forlag:Hegnar Media

Språk:Norsk

Utgivelseår:2019